Přemysl Vaculík

Seznam Newsfeed byl úžasný, ale chamtivost dokáže vše zničit

Vždy se snažím hledat nové příležitosti pro magazín Dotekomanie.cz. Spolupracovali jsme s mnohými společnostmi. Například v dobách vrcholu HTC jsme poskytovali obsah pro jejich smartphony. Jednoduše řečeno, naše články se objevovaly v jejich aplikaci nabízející zajímavý obsah z internetu. Taková obdoba Google Discovery. Stejnou spolupráci nyní máme s platformou Squid, která dodává takový obsah právě pro smartphony Huawei. Dnes se žádná redakce neobejde bez takových agregátorů. Když Seznam vytvořil svou službu Seznam Newsfeed, bylo jasné, že se rádi zapojíme.

Začátky byly růžové

Na začátku zde nebyla ani jedna podmínka. Jednoduše se naše články začaly objevovat ve výběru toho nejlepšího z internetu na hlavní stránce Seznam.cz. Ne každý článek měl úspěch, ale když se dostal do popředí, tak návštěvnost byla několikanásobně vyšší. Ale není se čemu divit, na náš web mířili návštěvnici z českého giganta. Tehdy byl Seznam.cz velkou konkurencí pro Google. Dnes tomu tak již není, ale to bych dál nerozebíral.

Spolupráce probíhala hladce, až jsem se divil. Následně přišly první podmínky. Seznam.cz si nadiktoval, že pokud chceme dál být v Newsfeed, tak musíme zobrazovat jejich reklamu, pokud návštěvník přijde ze Seznam Newsfeed. Zároveň na webu nemohla být jakákoliv jiná reklama jiné společnosti.

Celkem jednoduchá podmínka a pochopitelná. Bohužel realizace byla o hodně komplikovanější. Jen pro představu. Google reklama spočívá v umístění jejich kódu na stránku, doslova pár řádků a schopnost CTRL C + V. O vše ostatní se postarají jejich systémy, i o umístění. V případě Seznamu to je něco jiného. Vše si musí napsat sami. Dostanete specifikace k jejich JavaScriptu (skoro bych řekl že Dokumentaci) a následně se musíte pustit do kódování (skriptování, jednoduše – programování). Pár hodin práce, mnoho nadávek a také řádnou dávku kávy.

Vše se zvládlo a mohli jsme pokračovat ve spolupráci. Samozřejmě jsou do toho zapojeny i finance. Ty byly zpočátku velmi dobré a vypadalo to nadějně. Pak ale přišly další podmínky.

Přitvrdíme

Seznam.cz si vytvořil redakci a začal kontrolovat kvalitu článků. Musím uznat, že mnohé jejich rady a připomínky pomohly zlepšit náš obsah. Od zdrojování obrázků, až po formu prezentování. Bohužel jejich podmínky začaly být dost zvláštní. Pokud jsme napsali článek o aplikaci a do něj jsme vložili odkaz do oficiálních obchodů s aplikacemi, Seznam.cz takový článek zamítl s tím, že se jedná o komerční obsah. Sice jsme za něj nedostali zaplaceno, ale takto ho označovala redakce Seznamu. Problém byl právě odkaz do obchodu s aplikacemi. Takže jsme ustoupili a přestali jsme u některých článků dávat odkaz na aplikace.

Snažil jsem se domoci změny, jelikož takový článek má svá rizika. Uživatel si přečte o aplikaci, odkaz nenachází a pouští se do hledání. V takovém případě může přes vyhledávání narazit i na podvodnou aplikaci a omylem si stáhne do mobilu něco, co se tváří jako aplikace, o které jsme psali.

Aby toho nebylo málo, tak na všechny obrázky musíte mít licenci. V případě oficiálních obrázků nebo fotografií od firem to není problém. Pokud ale třeba Evan Blass zveřejní vlastní render nadcházející novinky, tak bychom museli mít výslovně licenci, tedy nějakou dohodu. No jo, ale zkuste si to takto zařídit u všech redakcí po celém světě. I s tímto jsme se nějak poprali.

Asi tušíte, že spolupráce se Seznamem byla čím dál náročnější, ale nic, co by se nedalo zvládnout. Řekl bych, že nám to dost pomohlo po stránce obsahu, byť ne vše bylo optimální.

Nakonec ale Seznam.cz představil nové podmínky. Každý zamítnutý článek se začal počítat jako porušení dohody mezi oběma stranami. Při určitém počtu by došlo k pozastavení spolupráce, případně i k ukončení. I proto jsem už poněkolikáté zasedl ke klávesnici a začal jsem skriptovat speciální plugin pro WordPress, abychom mohli do jejich systému posílat jen takové články, u kterých máme jistotu, že za ně nedostaneme postih.

Mezitím začala klesat návštěvnost ze Seznam Newsfeed, což platilo i o výdělku. Nyní mi bylo již jasné, že se nezaplatí ani všechny náklady spojené s úpravou webu, skriptováním a podobně. Naštěstí jsem si na to nemusel nikoho najímat a vše jsem si dělal sám. Ušetřil jsem tedy, ale i tak není můj čas zadarmo.

Do dnešního dne jsem například nepochopil jejich systém zveřejňování obsahu. Dokonce jsem se pokusil ho vytrénovat tím, že jsme klikal jen na technicky zaměřené články, ale stále se nabízel mix všeho možného, zejména z oblasti bulváru a lifestyle. Kolem všeho bylo najednou více nejasností, přísných podmínek apod.

Ach ta chamtivost

Už si nepamatuji, kdo to řekl, ale někdo z Googlu uvedl, že cílem není narvat reklamu všude, ale dát ji tam, kde dává smysl. I proto na Dotekomanie.cz nikdy nenajdete branding (taková podkova kolem celého webu). V případě hlavní stránky najdete minimum reklamy, která by vám zasahovala do seznamu článků, zejména na mobilním telefonu. Zde držíme stejnou strategii velmi dlouho, už od počátku redakce. Návštěvník má k nám přijít, vybrat si článek a pak mu zobrazit na článku reklamu. Proč ho otravovat s reklamou už na hlavní stránce (ano, PC verze má reklamu, ale protože je zde místo na levé straně, kde neruší).

Seznam.cz nám ale zaslal nové podmínky, že musíme umístit jejich reklamu i na hlavní stránku, pokud návštěvník vstoupil na náš článek ze Seznam Newsfeed a pak prochází náš web. Nebyl by problém to naskriptovat, ale vzdát se za pár korun strategie, s kterou jsme přišli na český internet? Řekl jsem ne. Došlo k diskuzi, kde Seznam.cz ustoupil z nasazení reklamy na PC verzi našeho webu (tedy hlavní stránku), ale požadoval, aby byla reklama na hlavní stránce pro mobilní telefony. Ani zde jsme neustoupili. Ani Google nemá na našem webu na hlavní stránce v mobilní verzi webu svou reklamu, ani Samsung, ani jiná větší společnost.

Aby toho nebylo málo, Seznam.cz chtěl také reklamu v kategoriích a zřejmě i na stránkách jako Redakce. Proč ale rvát reklamu čtenáři do kategorie, když si teprve hledá článek, který ho zaujme. Taková reklama ho spíše odradí. Navíc zpomaluje procházení webu (i po technické stránce).

Vzhledem k tomu, že Seznam si stál za svým a my (tedy já) také, tak jsme ukončili po mnoha letech spolupráci. Vše skončilo kvůli tomu, že Seznam.cz chtěl mít reklamu na místech, kde nedávala smysl. Jen chtěli mít co nejvíce ploch na našem webu.

Ano, nás se ukončení spolupráce dotkne více než Seznam. Ten si toho ani nevšimne, řekl bych. Ale vzdát se strategie, přesvědčení a vize jen za pár kliknutí navíc a nějaké té koruny? Zas tak prodejní nejsme. Raději budeme menší a se svou hrdostí, než zaprodat naši vizi. I tak musím poděkovat Seznamu za zajímavé roky spolupráce. Rozhodně jsme se takto posunuli dál a nabrali jsme hodně zkušeností.

Čtěte pokračování: Seznam Newsfeed vs. Dotekomanie.cz – díl druhý

nahoru