Přemysl Vaculík

Úspěch na Facebooku? Jde to, ale bude vás to stát peníze nebo důstojnost

Pokud se rozhodnete pro seriózní tvorbu a budete se řídit nějakými morálními hranicemi, tak to budete mít těžké nejen na Facebooku. Po těch letech, co sleduji dění na sociálních sítích, tak je mi jasné, že úspěch na Facebooku nepřichází jen tak.

V podstatě máte jen několik možností, jak se dostat na výslunní. První možností je placení svých příspěvků, aby došlo k většímu šíření. Zaplatíte pár set korun a jeden příspěvek se dostane k „většímu“ množství uživatelů.

Je zde ale malý problém. Ačkoliv naše stránka má 2 700 fanoušků, tak Facebook zařídí, aby to vidělo jen cca 10 %. Pokud chci větší dosah, musím platit = aby to viděli všichni. Občas to roznese většímu množství lidí, ale není to pravidelné a jen ukazuje, jak bychom mohli být úspěšní.

Úspěch na Facebooku

Ačkoliv bych zaplatil, tak není jisté, že to přinese nové fanoušky. Rozhodně se nebude jednat o přirozený nárůst.

Druhá možnost se dotýká morálních zásad. Všeobecně platí, že lidi mají rádi blbosti, „úchylárny“ a vtipy jakéhokoliv druhu. Takové příspěvky se šíří jako lavina a mnohdy dokáží přinést větší množství fanoušků. I tak po jejich nárůstu bude Facebook požadovat placení, aby další příspěvky viděl každý z nich.

V podstatě tvoříme obsah, čímž je Facebook zajímavý pro běžné lidi, ale zároveň musíme platit, že přinášíme bonus na Facebook.

Facebook vydělává na datech od uživatelů a zároveň je masíruje reklamou. Pak ještě vybírá peníze za obsah, který dělá Facebook zajímavějším.

Tomu se říká byznys, co? Ale ostatní sítě nejsou jiné. Mají podobný princip, ale například Google+ neobírá o peníze. Google je rád za tvorbu a dokáže nabídnout relevantní odměnu.

Přináší Facebook něco navíc?

V podstatě na Facebooku jen proděláváme. Abychom přinesli lepší obsah, integrovali jsme Instant Articles. A co na to Facebook, že jsme implementovali podporu jejich technologie? Zaplaťte za šíření. Prostě zde není nic navíc. Tudíž není ani motivace.

Ano, můžete si říct, že jen pláči nad rozlitým mlékem. Ano, je tomu tak. Jednání Facebooku je fakt smutné a v podstatě nijak extra nepomáhá.

Ano, můžete říct, že jsou zde v podobné kategorii úspěšné stránky, ale v podstatě v jejich historii existuje období, kdy si jednoduše zaplatili šíření, aby měli více fanoušků.

A proč je důležité mít více fanoušků, byť jen sotva 10 % z nich je aktivních? Je to výborný odrazový můstek pro vyjednávání s partnery, kteří si u nich zaplatí reklamu.

Byť je mi líto, že naše Facebook stránka neroste tak rychle, abychom se mohli vyrovnat konkurenci zde na Facebooku, tak jsem rád za toto malé číslo. Reprezentuje totiž přirozený růst a každý, kdo klikl na like, tak to udělal vědomě bez nalákání skrze zaplacenou reklamu.

nahoru